» » РЕКОМЕНДАЦІЇ щодо виявлення та реагування на випадки жорстокого поводження з дітьми в умовах воєнного стану
Інформація до новини
  • Переглядів: 91
  • Дата: 25-09-2022, 16:06
25-09-2022, 16:06

РЕКОМЕНДАЦІЇ щодо виявлення та реагування на випадки жорстокого поводження з дітьми в умовах воєнного стану

В умовах воєнного стану в Україні, масової евакуації та переміщення дітей, сімей з діть- ми з населених пунктів,де ведуться активнібойові дії, значно зростає загроза життю та здоров’ю дітей, а також ризик вчинення різ- них форм жорстокого поводження з ними, адміністративних чи кримінальних правопо- рушень по відношенню до дітей.

Механізм взаємодії органів державної вла- ди, органів місцевого самоврядування щодо виявлення дітей, які постраждали від жор- стокогоповодження, розгляду повідомлень про таких дітей,забезпечення їхньої безпе-ки та надання необхідної допомоги визна- чено Порядком забезпечення соціального захисту дітей, які перебувають у склад- них життєвих обставинах, у тому числі дітей, які постраждали від жорстокого поводження, затвердженим постановою КабінетуМіністрів України від 01.06.2020

№ 585 (далі – Порядок № 585).

Подпись: У Порядку № 585 термін „жорстоке поводження з дитиною” розглядається як будь-які форми фізичного, психологічного, сексуального або економічного насильства над дитиною, зокрема домашнього насильства, а також будь-які незаконні угоди стосовно дитини, зокрема вербування, переміщення, переховування, передача або одержання дитини, вчинені з метою її експлуатації з використанням обману, шантажу чи уразливого стану дитини.

 


Жорстоке поводження здитиною може про- являтися у тому числі будь-якою формою рабства, продажемдитини та торгівлеюдітьми, борговою залежністю, примусовоюпрацею, вербуванням дітей для викори-стання їх у збройних конфліктах, вчиненнямсексуального насильства стосовнодитини.

В умовах війни, найчастіше відносно дітей можуть вчинятися адміністративні правопо- рушення, пов’язаніз:

•домашнім насильством (стаття 1732 Ко- дексу Українипро адміністративні право- порушення (далі – КУпАП);

•вчинення булінгу(цькування) учасника освітнього процесу, зокрема щодо вну- трішньо переміщених осіб, які зараховані до закладу освіти (стаття 1734 КУпАП);

•вживанням тютюновихта алкогольних виробівдітьми (статті 156, 1751, 178, 180, 1801 КУпАП);

•невиконанням батьками або особами, які їх замінюють обов’язків щодо виховання дітей (стаття 184 КУпАП);

•порушенням порядку або строків подан- ня інформації про дітей-сиріт і дітей, які залишилися без опіки (піклування) бать- ків (стаття 1842 КУпАП).

Щодо кримінальних правопорушень віднос- но дітей слід зазначити, що у воєнний час найбільшими ризиками є:

•вчинення злочинів проти життя та здо- ров’я дитини(статті 115, 122, 125, 126,

127 Кримінального кодексу України (далі – ККУ);

•вчинення злочинів проти статевої свобо- ди та статевоїнедоторканості (статті 152, 153, 155, 156, 1561 ККУ);

•залишення у небезпеці та ненаданням допомоги дитині (статті 135, 136 ККУ);

•незаконне позбавлення волі або викра- дення дитини(стаття 146 ККУ);

•насильницького зникнення дитини (стат- тя 1461);

•торгівля дітьми(стаття 149 ККУ);

•експлуатація дітей (стаття 150 ККУ);

•втягнення дітей у протиправну діяльність (стаття 304 ККУ).

Подпись: ВАРТО ЗНАТИ ТА ПАМ’ЯТАТИ! Відповідно до КУпАП та ККУ вчинення адміністративних та кримінальних правопорушень під час війни містять ознаки обтяжуючих обставин. Зокрема, відповідно до пункту 5 частини першої статті 35 КУпАП обставинами, що обтяжують відповідальність за адміністративне правопорушення, визнаються „вчинення правопорушення в умовах стихійного лиха або за інших надзвичайних обставин”.

Зазначимо, що поняття «інші надзвичайні обставини» в положеннях КУпАП не нада- ється.

Звернення до інших нормативно-правових актів дозволяє встановити таке:

надзвичайні обставини – обставини, які призводять до тривалої затримкиабо скасування одногоабо більше рейсів, на- віть якщо відповідним авіаперевізником було вжито всіх розумних заходів, щоб запобігти затримкам або скасуванням. Надзвичайними обставинами є, зокре- ма, але не виключно, військові дії, ма- сові безлади, диверсія,ембарго, пожежі, паводкучи інші стихійні лиха, вибухи,дії чи бездіяльність державних органів,страйки, технічні перешкоди, що виникли внаслідок відмови та збоїв, несправно- стей систем електропостачання, зв’язку, комунікацій, обладнання, програмного забезпечення (наказ Міністерства інф- раструктури України „Про затвердження Правил повітряних перевезень пасажи- рів і багажу” від 30.11.2012 № 735);

надзвичайні обставини– обставини, які призводять до тривалої затримкиабо скасування одногоабо більше рейсів, на- віть якщо відповідним авіаперевізником було вжито всіх розумних заходів, щоб запобігти затримкам або скасуванням. Надзвичайними обставинами є, зокре- ма, але не виключно, військовідії, масові безлади, диверсії, ембарго, пожежі, па- водки чи інші стихійні лиха, вибухи, дії чи бездіяльність державних органів, страй- ки, технічні перешкоди, що виникли внас- лідок відмовита збоїв, несправностей систем електропостачання, зв’язку, ко- мунікацій, обладнання, програмного за- безпечення (наказ Державної авіаційної служби України „Про затвердження Авіа- ційних правилУкраїни „Правила повітря-них перевезень та обслуговування паса-жирів і багажу”від 26.11.2018 №1239).

Отже, як бачимо,військові дії відносять- ся до інших надзвичайних обставинв розумінні пункту 5 частини 1 статті 35 КУпАП.

Подпись: ВАРТО ЗНАТИ ТА ПАМ’ЯТАТИ! Відповідно до статті 67 ККУ (обставини, які обтяжують покарання) при призначенні покарання обставинами, які його обтяжують, визнаються „вчинення злочину з використанням умов воєнного або надзвичайного стану, інших надзвичайних подій”.

 

Слід зазначити, що в період воєнного ста- ну існують ризики посилення конфліктів у сім’ях, зокрема через емоційне напружен- ня, економічні негаразди, що може спричи- нити залишення дітьми домівок та дитячу бездоглядність.

Подпись: Також Порядок № 585 визначає термін „загроза життю або здоров’ю дитини” – обставини, що можуть призвести чи призвели до тяжких наслідків для життя, стану здоров’я та розвитку дитини, зокрема тяжкої, у тому числі невиліковної хвороби, тілесних ушкоджень або заподіяння шкоди нормальному фізичному, психічному розвитку дитини, у зв’язку з чим вона потребує допомоги.

Обставини, що можуть становити загрозу життю або здоров’юдитини, встановлюють- ся за результатами проведенняоцінки рівня її безпеки, про що складається відповідний акт згідно з додатком10 до Порядку прова- дженняорганами опіки та піклування діяль-ності, пов’язаної із захистом прав дитини, затвердженого постановою Кабінету Міні- стрів України від 24.09.2008 № 866 (далі – Порядок № 866).

В умовах воєнногостану вкрай важливимє налагодження оперативної взаємодії між суб’єктами, уповноваженими виявляти ді- тей, життю чи здоров’ю яких загрожує не- безпека, зокрема це:

•органи Національної поліції;

•територіальні органи ДСНС та підпоряд- ковані їм підрозділи;

•фахівці із соціальної роботи / надавачісоціальних послуг;

•заклади охорони здоров’я;

•заклади соціального захисту населення;

•спеціалізовані служби підтримки осіб, по- страждалих від домашнього насильства (передусім мобільні бригади соціально- психологічної допомоги, спеціальні гаря- чі лінії та телефони довіри);

•неурядові та благодійні організації тощо (далі – суб’єкти).

У зв’язку з вищезазначеним вважається до- цільним створити та забезпечити функціо- нуваннякоординаціних центрів / штабів із забезпечення соціального захисту дітей, на різних рівнях військових адміністрацій та за участі представників зазначених вище суб’єктів.

 

 

ВАРТО ЗНАТИ ТА ПАМ’ЯТАТИ!

В умовах воєнного стану оцінка рівня безпеки дитини проводиться обов’язково у разі надходження повідомлення про дитину, яка перебуває у складних життєвих обставинах внаслідок жорстокого поводження з нею або наявності загрози її життю чи здоров’ю, службою у справах дітей разом з підрозділом органу Національної

поліції, фахівцем із соціальної роботи або іншим надавачем соціальних послуг (у разі можливості їх залучення) протягом однієї доби.

Координацію діяльності щодо виявлення тазахисту дітей, які перебувають у склад- них життєвих обставинах, у тому числі внаслідок загрозиїхньому життю чи здо- ров’ю, жорстокого поводження здійсню-ють служби у справах дітей районних, районниху м. Києві держадміністрацій, ви- конавчих органів міських, районних у мі- стах (у разі утворення), сільських, селищ- них рад (далі – служби у справах дітей).

 

Особливо важливими складовими взаємо- дії цих суб’єктівє:

•невідкладне інформування протягом доби про випадки жорстокого поводжен- ня з дітьми,виявлення дітей, які залиши- лися без батьківського піклування;

•спільні невідкладні виїзди з метою пере- вірки звернень та повідомлень про жор- стоке поводження з дітьми, перебування дітей у ситуації небезпеки, загрози життю та здоров’ю;


•проведення оцінки рівня безпеки дитини з метою екстреного реагування у разі за- грози життюта здоров’ю дитини.

Для оперативного реагування на пові- домленняпро випадки жорстокого пово- дження з дитиною або ймовірну загрозу її життю чи здоров’ю працівники всіх суб’єк- тів в регіоні / територіальній громаді мають бути поінформовані про контакти (телефо- ни, гарячілінії, електронні ресурси тощо),за якими необхідно повідомляти про дітей, які опинилисяв небезпеці або зазнали жорсто-кого поводження. Контактні номери телефо- нів місцевихслужб у справахдітей та іншихсуб’єктів обов’язково необхідно довести до відома місцевого населення, переміщених громадян та заінтересованих суб’єктів орга- нів влади.

Суб’єкти, юридичні та фізичні особи, яким стало відомо про дитину, яка перебуває в складнихжиттєвих обставинах внаслідокжорстокого поводження з нею або наявності загрози її життю чи здоров’ю, зобов’язані:

•у разі потреби надати дитині домедичну допомогу, викликати бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги для надан- ня дитиніекстреної медичної допомоги;

невідкладно повідомити про таку дити- ну (телефоном або засобами електро- нної комунікації) органам Національної поліції (для вжиття заходів щодо припи- нення протиправних дій стосовно дити- ни) та службі у справах дітей за місцем виявлення та перебування дитини;

•за наявності загрози життю чи здоров’ю у зв’язку з техногенними аваріями та ін- шими надзвичайними ситуаціями або загрозоюїх виникнення (пожежа,пошко- дження / руйнування будівлі тощо), – не- відкладно повідомити підрозділ територі- ального органу ДСНС.


 

Подпись: ВАРТО ЗНАТИ ТА ПАМ’ЯТАТИ! Важливим є інформування дітей про можливість особисто звернутися до відповідних суб’єктів та органів у разі порушення прав дитини, жорстокого поводження з нею, зокрема, домашнього насильства. Таке інформування може бути забезпечено шляхом надання відповідної інформації та контактів таких суб’єктів педагогами закладів освіти під час навчального процесу (у тому числі дистанційного навчання), в учнівських групах і спільнотах, розміщення інформації в соціальних мережах, на веб-сайтах державних органів, громадських організацій тощо.

 

 

З інформацією про загрозу життю чи здо- ров’ю дітей, вчинення правопорушень сто- совно дітей такожможна звертатися до:

•органів державноївлади, органів місце-вого самоврядування;

•закладів освіти;

•охорони здоров’я;

•соціального захисту населення, центрів соціальних служб / інших надавачів по- слуг, фахівцівіз соціальної роботи;

•спеціалізованих установ з надання бе- зоплатної первинної правової допомоги, центрів з надання безоплатної вторин- ної правовоїдопомоги, бюро правовоїдопомоги;

•органів прокуратури;

•уповноважених органів з питань пробації;

•спеціалізованих служб підтримки осіб, постраждалих від домашнього насиль-ства та насильства за ознакою статі.

Повідомляти про випадки вчинення право- порушень до поліції і надалі можна за но- мером 102.

Крім цього функціонує єдиний номер укра- їнських екстрених служб 112.

Додаткові номери екстренихслужб в Україні: 101 – служба порятунку, рятувальники;

103 – швидка медична допомога;104– газова служба.

Урядовий контактний центр (консультації з питань протидії торгівлі людьми, запобі- гання та протидія домашньому насильству, насильству за ознакою статі та насильству стосовно дітей – 1547.

Отримати консультації та психологічну підтримку можна також за телефонами:

•Національна гаряча лінія для дітей та молоді (консультування дітей та молоді щодо проблемв особистих стосунках, непорозумінь з батьками,насильства чи жорсткого поводження, консультації психолога, юриста та соціальних праців- ників щодо випадків порушенняправ ди- тини) –0 800 500 225 (з мобільного або стаціонарного телефону) або 116 111 (з мобільного);

•Національна гаряча лінія з попереджен- ня домашнього насильства, торгівлі людьми та ґендерної дискримінації – 0 800 500 335 (з мобільного або стаці- онарного телефону) або 116 123 (з мо- більного).

За ініціативою Офісу Президента України, спільно з Представництвом Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні та Міністерством соціальної політики України створено чат- бот у мережі Telegram „Дитина не сама” (@dytyna_ne_sama_bot), який допомагає дітям у складнихситуаціях під час воєнного стану.

У разі виявлення (підтвердження) фактів загрози життю чи здоров’ю дитини вона може бути негайно направлена до за- кладу охорони здоров’я для проведення та документування результатів медичного обстеження дитини у порядку, затвердже- ному МОЗ, проведення судово-медичної експертизи (в разі потреби), надання необ-


хідної медичної допомоги, в тому числі лі- кування в стаціонарних умовах, або тимча- сово влаштована відповідно до пунктів 31, 78 Порядку № 866, зокремав сім’ю родичів, знайомих, сім’ю патронатного вихователя.

Якщо внаслідок вчинення домашнього на- сильства дитина постраждала разом з од- ним із батьків, іншим її законним представ- ником, вона може бути влаштована разомз ним до притулку для осіб, які постраждали від домашнього насильства та / або насиль-ства за ознакою статі, центру соціально-пси- хологічної допомогиабо іншого закладу,який надає соціальнупослугу притулку.

 

Подпись: ВАРТО ЗНАТИ ТА ПАМ’ЯТАТИ! Важливим питанням під час воєнного стану є фіксація, збір, збереження та передача до компетентних правоохоронних органів доказів про вчинення адміністративних чи кримінальних правопорушень стосовно дитини, зокрема негайне повідомлення / інформування про такі випадки з подальшою передачею доказів, у тому числі у разі евакуації з територій, де відбуваються бойові дії. Для збереження інформації потрібно: встановити свідків обставин події, записати їх контакти, максимально зібрати докази (фото, відео) і передати працівникам поліції чи представникам інших правоохоронних органів, намагатися виписати деталі побаченого, щоб пізніше, під час стресових чи тривожних ситуацій, цінна для правоохоронців та досудового розслідування інформація не забулася чи загубилася.

 


 

скачать dle 10.5фильмы бесплатно

Хмара тегів

^